Leg med sammensatte ord.

2 eller flere spillere.

Formål: at holde legen gående så længe som muligt.

Legen kræver ingen rekvisitter, og egner sig godt til lange køreture.

Første spiller siger et navneord (fx abe), næste spiller bygger et led mere på (abe-bur), næste spiller bygger videre på sidste led (bur-høns) osv. Det kan leges i længere tid hvis det aftales at der godt må indsættes s eller e som støttebogstav imellem de to led (hønse-hus). Hvis en spiller på et tidspunkt ikke kan finde på noget ord, må foregående spiller komme med et nyt ord.

Læringsmål: at blive bevidst om hvad sammensatte ord er for en størrelse. I den lydrette læsning drejer det sig kun om forholdsvis få ord – ”IS-BUTIK – ord”, disse ord er kendetegnede ved, at de ofte deles (i læsningen) på en atypisk måde, dvs de deles ikke umiddelbart efter vokalen, for så ville man ikke kunne udtale dem. I stavningen kan man naturligvis høre hvordan stavelserne ligger, men når vi forestiller os, at et barn skal læse ordet som et helt ukendt ord, så fungerer det ikke på samme måde. Ved at bevidstgøre barnet om hvad et sammensat ord er, kan vi minimere usikkerheden om hvordan ord deles.

Når barnet kommer til arbejdet med betingede lyde, er det væsentligt at vide hvad sammensatte ord er, fordi visse betingede lyde – fx e-lyden sidst i ord med to+ stavelser (abe, gule, sele) bevares, også når der sættes et ord mere på (abe-bur, gule-rødder, sele-tøj). Således er det ikke helt nok med en tommelfingerregel om at ”et e som står til sidst lyder trist”.